Pagina 1 van 1

Seat Leon ST 1.0 TSI

Geplaatst: za 12 sep 2015, 12:21
door JanKoi
Hallo UP!ers
Na zeer tevreden 2 UP!s te hebben gereden zijn wij een maatje groter gaan shoppen in de VAG familie.
Uiteindelijk gekozen voor een 3 cilinder Seat Leon ST in Connect uitvoering.
Deze benzine auto maakt gebruik van het zelfde blok uit de UP! Maar dan met een extra turbo.
Toch dik 115 PK uit het zelfde blok gepeuterd!
300 kg extra gewicht maar wel gestroomlijnder.
Nu bijna 6.000 km gereden, en exact op de fabriek-specificatie van 23,5 km/l.
Door de grotere tank van 50 liter een merkbaar grotere actieradius.
Heerlijk soepel die motor met 200nm vanaf de 2.000 toeren.
In de 6e versnelling bij 2.000 toeren exact 90km/uur, heerlijk stil.
Helaas nog niet kunnen zien bij Autoweek of Spritmonitor of andere hier ook aan komen aangezien deze motor net nieuw is.
Valt wel op dat ik met mijn verbruik op 1 diesel Leon ST na het zuinigst rij van alle Seat Leon ST's.

Auto is ook voorzien van Apple CAR, werkt niet feilloos maar voegt wel extra comfort toe.

Ook deze site blijf ik volgen, mijn zoon rijdt namelijk in één van onze "oude" UP!s

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Geplaatst: za 12 sep 2015, 17:14
door pkfreak
Dat is toch niet hetzelfde blok als in de vagling?
Volgens mij is deze compleet nieuw ontworpen.

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Geplaatst: do 17 sep 2015, 21:49
door MiiRens
Veel plezier met de nieuwe auto, super verbruik ook!

Zo'n motor lijkt mij ook heel leuk in combi met een Vagling :D

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Geplaatst: zo 25 okt 2015, 22:33
door Autheo
Ben benieuwd of de forumleden die bij VAG werken (Ruben? Kevin?) wat meer over de motor kunnen vertellen. Die 1.0 turbo die in de Golf, de Leon en misschien nog andere VAG-producten zitteen, is dat een totaal ander blok dan wat er in de Vagling zit, of is die daar wel op gebaseerd? Ik ben toch wel benieuwd hoe dat met die turbo motoren zit, het lijkt me nogal wat als er in een blok dat voor 60-75 pk ontworpen is, zo'n 115 pk geperst worden. De krachten, die dan in de motor spelen, lijken me toch wel heel wat anders. Zou dat de levensduur niet enorm bekorten? Zie uit naar wat meer info!

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Geplaatst: di 27 okt 2015, 09:31
door Jup
Of het nu een compleet nieuw ontwikkeld blok is, of het zelfde basis ontwerp; dat maakt nog niet eens zoveel uit; een 1.0 3 cilinder.
Mét turbo zal t blokje waarschijnlijk niet helemaal uit dezelfde onderdelen bestaan als het standaard up! blokje. Sowieso zitten er andere zuigers in (andere vullingsgraad=andere compressieverhouding), en kunnen diverse onderdelen 'anders' zijn uitgevoerd. Het is echt niet zo dat 't puur 'turbo erop & klaar' is.

Sowieso: 1.0 TSI : De standaard up! heeft geen directe inspuiting, maar gewoon een multipoint injectie systeem ( MPI ). Dat maakt dat de kop dus al compleet anders zal zijn. Daarnaast zal de TSI ergens een intercooler huisvesten, en als ze dat een beetje ala 1.2 TSI uit de Polo hebben gedaan, betekend dat ook een compleet ander inlaattraject (inclusief spruitstuk).

Zo'n 1.0 TSI 3 cilinder loopt ook echt in de soep omdat ie er ook als 60pk versie is. Wellicht zijn er wel heel veel reserves aanwezig, of zijn er heel veel verschillen tussen beide motoren ( ik noem een gesmede krukas ipv een gegoten, zuigerbodemkoeling door oliesproeiers of niet, versterkte pistonpennen, aangepaste drijfstangen, etc etc etc etc : het kan allemaal en het is echt niet zo vreemd om zoveel verschillen tussen het ene en het andere motorblok te wijzigen, terwijl wellicht van hetzelfde onderblok gebruik wordt gemaakt.

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Geplaatst: di 27 okt 2015, 16:04
door edwin blank
@ Jup:

Klopt helemaal, de enige overeenkomst is het onderblok.
VW heeft tientallen jaren (1972 tot nu) de "AE827" gebouwd in talloze varianten waarbij ook het onderblok nagenoeg ongewijzigd is gebleven.
De opvolger (1993) is de AE113 waarbij het onderblok vrijwel gelijk is gebleven.

Groet,


Edwin

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Geplaatst: di 27 okt 2015, 21:27
door Autheo
Jup schreef:Of het nu een compleet nieuw ontwikkeld blok is, of het zelfde basis ontwerp; dat maakt nog niet eens zoveel uit; een 1.0 3 cilinder.
Mét turbo zal t blokje waarschijnlijk niet helemaal uit dezelfde onderdelen bestaan als het standaard up! blokje. Sowieso zitten er andere zuigers in (andere vullingsgraad=andere compressieverhouding), en kunnen diverse onderdelen 'anders' zijn uitgevoerd. Het is echt niet zo dat 't puur 'turbo erop & klaar' is.

Sowieso: 1.0 TSI : De standaard up! heeft geen directe inspuiting, maar gewoon een multipoint injectie systeem ( MPI ). Dat maakt dat de kop dus al compleet anders zal zijn. Daarnaast zal de TSI ergens een intercooler huisvesten, en als ze dat een beetje ala 1.2 TSI uit de Polo hebben gedaan, betekend dat ook een compleet ander inlaattraject (inclusief spruitstuk).

Zo'n 1.0 TSI 3 cilinder loopt ook echt in de soep omdat ie er ook als 60pk versie is. Wellicht zijn er wel heel veel reserves aanwezig, of zijn er heel veel verschillen tussen beide motoren ( ik noem een gesmede krukas ipv een gegoten, zuigerbodemkoeling door oliesproeiers of niet, versterkte pistonpennen, aangepaste drijfstangen, etc etc etc etc : het kan allemaal en het is echt niet zo vreemd om zoveel verschillen tussen het ene en het andere motorblok te wijzigen, terwijl wellicht van hetzelfde onderblok gebruik wordt gemaakt.
Dank je wel voor de uitleg, dat verduidelijkt voor mij een heleboel. Behalve dat ene zinnetje:
Jup schreef:Zo'n 1.0 TSI 3 cilinder loopt ook echt in de soep omdat ie er ook als 60pk versie is.
Daar snap ik dus even niets van in het verhaal. Bedoel je dat die turbo motoren dus toch niet zo goed zijn? Of alleen als ze hele sterke andere onderdelen erin bouwen? Misschien kun je dat nog toelichten.

Re: Seat Leon ST 1.0 TSI

Geplaatst: wo 28 okt 2015, 07:14
door edwin blank
Hallo,

Woord niet vergeten, "echt niet in de soep".


Edwin