Pagina 12 van 14

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Geplaatst: do 08 sep 2022, 14:48
door iichel
damianw26 schreef:
do 08 sep 2022, 13:38
Interessant om te lezen dat de e-up zo onderstuurd is, je zou haast denken dat door de accu met laag zwaartepunt icm nog steeds een relatief laag gewicht het niet verkeerd zou sturen.

En poeh 360km per dag, vond 120 per dag in de file al stevige tijdverspilling..
Zwaartepunt is wel okay en dat doet meer met rollen, of juist niet.

Onderstuur heeft vooral te maken met hoeveel massa de auto heeft, waar de aandrijving zit en hoeveel kg boven beide assen hangt.
Bij een E-Up is de absolute massa is gewoon hoog, en die massa moet ook de bocht om. En dan ga je ondersturen. De voorwielen hebben gewoon niet genoeg grip om de auto opzij te krijgen.

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Geplaatst: do 08 sep 2022, 19:36
door Up!grade TSI
Tering, 180 km om op je werk te komen??😳 benieuwd hoe lang dat blijft bevallen.
Geloof dat ik niet mag klagen met m'n 8km :D

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Geplaatst: za 10 sep 2022, 23:03
door PierreRS
iichel schreef:
do 08 sep 2022, 14:48
damianw26 schreef:
do 08 sep 2022, 13:38
Interessant om te lezen dat de e-up zo onderstuurd is, je zou haast denken dat door de accu met laag zwaartepunt icm nog steeds een relatief laag gewicht het niet verkeerd zou sturen.

En poeh 360km per dag, vond 120 per dag in de file al stevige tijdverspilling..
Zwaartepunt is wel okay en dat doet meer met rollen, of juist niet.

Onderstuur heeft vooral te maken met hoeveel massa de auto heeft, waar de aandrijving zit en hoeveel kg boven beide assen hangt.
Bij een E-Up is de absolute massa is gewoon hoog, en die massa moet ook de bocht om. En dan ga je ondersturen. De voorwielen hebben gewoon niet genoeg grip om de auto opzij te krijgen.
Dan zal het wel aan de 17 inches met de Yokohama’s liggen maar mijn E-Up onderstuurd nagenoeg niet kan gewoon lekker hard over de rotondes zonder dat ie naar buiten schuift. Kan me voorstellen dat dit bij de 15 inches van Tom een ander verhaal is met all seizoen banden.
De E-Up is natuurlijk zwaarder maar de ligging van het accupakket compenseert IMHO dat ruimschoots.
Anders een keer een test sessie organiseren, wie gaat er het hardst over de rotonde :lol:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 09:54
door Tom Westendorp
Edit: gaat me niet lukken de auto tijdig te koop aan te bieden. Tuf misschien toch maar even door.

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 13:17
door GunSpeed
Dat gaat snel 🤨

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 13:42
door Tom Westendorp
Misschien wel. ;)

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 13:59
door GunSpeed
Als je deze weg doet dan komt er zeker weer iets super leuk in de plaats haha :D

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: za 17 sep 2022, 13:50
door Tom Westendorp
Waarom iedereen echt een Volkswagen e-up! Moet kopen, of juist niet. Je ziet het in onderstaande film.


Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: ma 19 sep 2022, 13:42
door Tom Westendorp
Deze film is voor iedereen die benieuwd is hoe absurd zuinig en bovenal: hoe ongelooflijk goedkoop het is om in een Volkswagen e-up! de dagelijkse kilometers te maken.


Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: ma 19 sep 2022, 16:16
door Ozzy
Ben benieuwd naar de volgende video. Eens zien wat ie aan actieradius haalt met constant volgas :)

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: ma 19 sep 2022, 23:59
door Autheo
Leuk Tom dat je zo goedkoop rijdt.
Toch rijd ik met met benzine Mii nu nog goedkoper dan jij, denk ik. Hoewel ik nu per km 0,06 cent meer kwijt ben aan energiekosten dan jij, is mijn Mii wel zo'n €10.000 goedkoper geweest in aanschafkosten. Dat betekent dat ik nu nog goedkoper rijdt tot het break-even point van bijna 167.000 km. Pas daarna wordt het voor mij duurder dan jij nu rijdt, volgens deze globale berekening.
OK, ik heb geen rekening gehouden met onderhoudskosten (voor een benzine auto ws meer dan voor een elektrische), met verzekering (voor elektrisch veel hoger dan benzine) en met MRB (voor benzine wel, en nu nog elektrisch niet). Het break-even point komt dan waarschijnlijk wat lager uit dan die 167.000 km, dus dan rijd ik wat eerder niet meer zo goedkoop als jij.
Ben benieuwd naar je verbruik als je niet alleen maar in eco rijdt, dan komt mijn berekening er ook weer anders uit te zien.
Veel plezier nog met je e-up (zolang je die nog van plan bent te rijden ;) )

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: di 20 sep 2022, 07:38
door Tom Westendorp
Autheo schreef:
ma 19 sep 2022, 23:59
Leuk Tom dat je zo goedkoop rijdt.
Toch rijd ik met met benzine Mii nu nog goedkoper dan jij, denk ik. Hoewel ik nu per km 0,06 cent meer kwijt ben aan energiekosten dan jij, is mijn Mii wel zo'n €10.000 goedkoper geweest in aanschafkosten. Dat betekent dat ik nu nog goedkoper rijdt tot het break-even point van bijna 167.000 km. Pas daarna wordt het voor mij duurder dan jij nu rijdt, volgens deze globale berekening.
OK, ik heb geen rekening gehouden met onderhoudskosten (voor een benzine auto ws meer dan voor een elektrische), met verzekering (voor elektrisch veel hoger dan benzine) en met MRB (voor benzine wel, en nu nog elektrisch niet). Het break-even point komt dan waarschijnlijk wat lager uit dan die 167.000 km, dus dan rijd ik wat eerder niet meer zo goedkoop als jij.
Ben benieuwd naar je verbruik als je niet alleen maar in eco rijdt, dan komt mijn berekening er ook weer anders uit te zien.
Veel plezier nog met je e-up (zolang je die nog van plan bent te rijden ;) )
Poeh! Autheo, daar vlieg je toch wel even heel erg uit de bocht met bovenstaande berekening. De Mii is van januari 2016 zag ik. Dat betekent dat je bijna 2.000 euro aan wegenbelasting hebt betaald. Het onderhoud mag toch op 400 euro per jaar worden geschat? Dat is nog eens 2.600 euro. Verzekering is voor mij net zo duur als voor mijn TSI destijds dus daar zit het verschil niet echt in. Daarbij is een auto uit 2016 vergelijken met een auto uit 2021 eigenlijk ook niet eerlijk. Een vergelijkbare Mii zou een klap duurder zijn geworden wat het gat met de e-Up nog verder zou verkleinen. Het omslagpunt ligt dus vele malen lager dan de geschatte 167.000. De restwaarde van een e-Up is daarbij veel hoger en het onderhoud veel goedkoper. De Total Cost of Ownership is voor een kleine elektrische auto dus al veel sneller lager dan de vergelijkbare benzine broer ondanks de fors hogere aanschaf.

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: di 20 sep 2022, 07:48
door iichel
We zijn nu een MPI en een E-Up aan het vergelijken, niet een TSI en een MPI. ;)
En je kunt prima een Mii uit 2016 vergelijken met een E-Up uit 2021. Want die zijn allebei te koop.

Mijn Up! uit 2012 heeft in de aanschaf nog geen 4000 euro gekost. 't is maar net wat je eraan wilt uitgeven.
Niet dat ik zeg dat dát per se een eerlijke vergelijking is, maar dat zijn wel de kosten die ik er persoonlijk aan heb.

Wat ik er mee wil zeggen is, dat het rekensommetje voor iedere situatie anders is.

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: wo 21 sep 2022, 08:07
door Tom Westendorp
Oke fair point. Wat je dan echter wel moet doen is alle factoren die de prijs per kilometer maken mee moet wegen.

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: wo 21 sep 2022, 08:15
door iichel
Absoluut. Het verschil in TCO voor een nieuwe auto en een gebruikte auto is in die zin de 'waarde' die je hecht aan het hebben van een nieuwere auto die netter, luxer, sneller, moderner etc is.

Voor mij is de prijs per kilometer ook gewoon TCO gedeeld door het aantal kilometers.
Sommige rekenen bv afschrijving niet mee en alleen de brandstofprijs. Da's natuurlijk gek.

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: wo 21 sep 2022, 13:38
door Tom Westendorp
Total cost of ownership is natuurlijk: aanschaf, afschrijving, mrb onderhoud en brandstofkosten.

Nieuw of tweedehands is natuurlijk al naar gelang van de gebruiker.

In ander nieuws: OPRUIMING! Alles is te koop! Zie het hoe wat waar en waarom in onderstaande video.


Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: wo 21 sep 2022, 19:35
door Autheo
Tom Westendorp schreef:
wo 21 sep 2022, 08:07
Oke fair point. Wat je dan echter wel moet doen is alle factoren die de prijs per kilometer maken mee moet wegen.
Voor de echte kosten moet je inderdaad alles meerekenen. Op dit moment kom ik dan, na 148.000 km, uit op € 0,18 ct/km TCO. En in die prijs is alles meegerekend.
Je hebt gelijk dat je een Mii uit 2016 niet zomaar kunt vergelijken met de nieuwere e-up.
Maar als ik alleen vergelijk wat rijden me nu kost, met een wat comfort betreft vergelijkbare auto, dan is voor mij het blijven rijden in m'n Mii wat betreft TCO toch echt veel voordeliger dan te gaan rijden in een e-up, hoe laag de energiekosten per km dan ook voor die e-up zijn!

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: do 22 sep 2022, 12:36
door Tom Westendorp
Ik hoop dat ik snel de tijd heb de Up! Klaar te maken voor de verkoop. Dan kan ik uitrekenen wat het hele avontuur heeft gekost. Zou nog wel eens een bizar sommetje kunnen worden. ;)

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: do 22 sep 2022, 17:44
door GunSpeed
Hoe zit dat hier eigenlijk met de verkoop van al dat heerlijk speelgoed?? Toch wel zonde dat je nu alles van de hand doet!!

Re: Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Geplaatst: vr 23 sep 2022, 08:40
door Tom Westendorp
Ja klopt maar ik heb momenteel twee auto’s die volledig hetzelfde doen. De C350 en de Alpina. Ik wil een BMW i3 hebben en denk er dus over om de e-Up en d3 te verkopen. Mijn vrouw is nogal gesteld op de C.