Mii 2.0 van Autheo, inmiddels Mii 2.1

Laat hier je nieuwe trots zien.
Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Mii 2.0 van Autheo, inmiddels Mii 2.1

Bericht door Xanderv » vr 19 jan 2024, 10:46

Lekker bezig Theo. Aardig wat kilometers in die 8 jaar netjes!
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2834
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mii 2.0 van Autheo, inmiddels Mii 2.1

Bericht door Autheo » vr 19 jan 2024, 11:35

Xanderv schreef:
vr 19 jan 2024, 10:46
Lekker bezig Theo. Aardig wat kilometers in die 8 jaar netjes!
Vanaf nieuw kwamen er elk jaar 30.000 km bij, vooral woon-werk. Sinds Corona zijn die werk kilometers er af en is het jaarlijks veel minder.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2834
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mii 2.0 van Autheo, inmiddels Mii 2.1

Bericht door Autheo » zo 28 apr 2024, 21:44

Vandaag, na ruim 164.000 km, heeft de Mii me laten staan. Na een probleemloze rit van 80 km moest ik even wachten bij een stoplicht. Bij het optrekken leek het ineens of de koppeling ging slippen. Bij het volgende stoplicht voelde het koppelingspedaal sponzig, en kwam de gang er nog moeilijker in. Dus toen de auto op een veilige plek aan de kant gezet en motor stilgezet. Koppeling voelde toen sponzig, en na een paar keer pompen keihard. Na een poos kwam de ANWB. Die vond het koppelingspedaal ook vreemd aanvoelen. Motor gestart, versnelling ging gewoon in z'n 1, maar geen enkele beweging meer bij het op laten komen van de koppeling. Bij diep intrappen een schrapend geluid, en als diagnose waarschijnlijk een defect druklager. Kan dus blijkbaar zo ineens zonder enige vooraankondiging gebeuren. Dus er zat niets anders op dan de auto op transport naar de garage te zetten.
Ach, na 8 jaar trouwe dienst mag die ook een keertje gereden worden. Nu maar afwachten wat ze in de garage vinden.
Bijlagen
20240428_171152.png

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2834
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mii 2.0 van Autheo, inmiddels Mii 2.1

Bericht door Autheo » vr 03 mei 2024, 10:47

Vervolg:
De auto is de volgende dag bij mijn eigen garage afgeleverd. Die heeft nog contact met me opgenomen, om ook mijn verhaal van de pech te horen. Ze zijn toen op zoek gegaan naar het defect. Visueel niets te zien, maar ook bij proefrijden en schakelen leek alles weer helemaal in orde te zijn. De auto reed normaal, en schakelen ging probleemloos. De garage nam contact op om te overleggen, omdat het niet zinnig leek om dan toch de boel los te gaan halen. Dus afgesproken dat ik de auto weer kwam ophalen, in de hoop dat het euvel weg zou blijven.

Toen ik de auto op kwam halen, heb ik (met de motor uit) eerst gevoeld hoe het koppelingspedaal aanvoelde. Inderdaad heel normaal. Maar ja, dat was de morgen toen ik wegreed ook het geval. Nog een keer de koppeling ingetrapt, en het bleef normaal aanvoelen. Toen heb ik toch een aantal maal met de koppeling gepompt, en ja hoor, het pedaal ging ineens anders aanvoelen. Eerst leek het even te blijven hangen, toen voelde het sponzig aan, en daarna plotseling keihard. Gelijk de monteur er weer bijgehaald, die nu ook duidelijk kon constateren dat er iets mis was. Hij heeft toen ook de motor gestart om te voelen hoe het bij draaiende motor was. Ook nu kwam bij diep intrappen het schrapende geluid weer naar boven, wat het vermoeden van de wegenwacht bevestigde dat er wat met de drukgroep zou zijn.

De auto dus toch maar achtergelaten bij de garage, die er nu echt mee aan de slag kon. Het bleek dat er een breuk in de diafragmaveer zat. De hele koppelingsset is nu vernieuwd (koppelingsplaten, drukgroep en bijbehorende onderdelen), zodat dat weer als nieuw is. Een dag later was de auto weer klaar, en kon ik hem echt ophalen. Hij rijd nu weer prima!

Hoe het kon dat de diafragmaveer gebroken is, is me niet duidelijk geworden. Die zou toch langer dan 164.000 km mee moeten gaan, lijkt me. Zeker omdat ik voornamelijk lange afstanden heb gereden, en weinig stadsverkeer met voortdurend schakelen. Vraag me af of het er misschien mee te maken kan hebben dat ik de auto altijd parkeer in z'n eerste versnelling. Dan drukt de diafragmaveer dus continu tegen de koppelingsplaat. Werkt dat misschien metaalmoeheid in de hand? In z'n vrij staat de diafragmaveer in ruststand, bij mijn weten. Zou dat misschien beter zijn voor de levensduur van de diafragmaveer? Misschien dat een deskundige daar meer over kan zeggen?

Plaats reactie