lane assist

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: lane assist

Bericht door Gert » vr 27 mar 2020, 22:38

@autheo
Leuk dat je me gunt dat ik me vermaak met de e up. Jouw tijd komt nog wel, al weet ik dat niet zeker omdat jij een verre / veelrijder bent geloof ik. Zelf maak ik veel tochtjes van een of enkele kilometers. Met de benzine up hoor je, zie je, ruik je en voel je - zeker in de winter - dat dat niet goed is voor de auto. Dat gevoel ontbreekt bij een e up. Ik sluit zelfs niet uit dat vele korte tochtjes beter zijn dan een lange.

PS Is "over mijn schouder in de spiegel kijken" iets anders dan "in de spiegel over mijn schouder kijken" ? Neig ernaar dat beiden hetzelfde zeggen namelijk in de achteruitkijkspiegel kijken.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Viking1964
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 20:40
Contacteer:

Re: lane assist

Bericht door Viking1964 » do 28 okt 2021, 12:46

Beste Gert,

Is het je al gelukt om die lane-assist permanent uit te zetten?

Ik rij naast mijn T6.1 ook een T-Cross uit 2020 met zo'n irritante lane-assist.
Nu kan die bij de T-Cross via VCDS zo aangepast worden dat hij zijn laatste stand onthoud. IK ga dit eerdaags uit vogelen.
Iemand kan het voor 30 euro voor mij doen maar vind het veel leuker om het zelf te regelen.
T6.1 LWB 150kW, R1200R, R1200GS LC, T-Cross 1.5 aut

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: lane assist

Bericht door Gert » za 30 okt 2021, 09:24

Ja, dat is mij gelukt, dwz de lane assist naar "onthoudt de laatste stand" te zetten. Ik heb in de link hieronder beschreven hoe het moet.

https://www.goingelectric.de/forum/view ... 5#p1459975

Je moet dan wel eerst OBDeleven met software licensie aanschaffen (€80 bij Autowolf wat me een betrouwbare zaak lijkt). Lijkt duur maar is het niet want je kunt er veel meer mee instellen. Bij de e-up springt de temperatuur standaard bij elke start naar 22 graden ipv laatste stand onthouden en daar ergerde ik me bijna even erg aan als aan de lane asssist default aan. De benzine up heeft daar geen last van maar als je op OBDeleven googelt kom je mogelijk instellingen tegen die je interesseren.

Uiteraard kan e.e.a. ook met VCDS maar of dat goedkoper is? OBDeleven is meer iets voor eenvoudige zielen zoals ik en dat vond ik al lastig genoeg. De instructie in de link heb ik gemaakt met behulp van een video van Tedo Nash.

PS Je hebt het ook over permanent uitzetten. Dat kan ook. Als je op Tedo Nash en lane asssist googelt kom je een video tegen waarin hij alle opties laat zien met OBDeleven. Permanent uitzetten lijkt mij fout en zinloos omdat "onthoudt laatste stand" perfect is. Ik rijd maar zelden lange en duffe stukken op de autoweg maar daar lijkt mij de lane assist echt een zinvolle veiligheidsvoorziening. Als je hem direct daarna dan weer uitschakelt kun je bij de "normale situaties" van 50, 60, 70, 80 km (stad, platte land) weer rustig rijden zonder er door lastig te worden gevallen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

gurby
Forum newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 13:14

Re: lane assist

Bericht door gurby » zo 07 nov 2021, 12:12

Evt kan ik ook mensen helpen, regio Utrecht. Ik heb een originele VCDS tot mijn beschikking. PM maar bij interesse.

Ik zou ook opteren voor laatste stand onthouden en niet geheel uitschakelen.

Mezelf
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 12:58

Re: lane assist

Bericht door Mezelf » za 18 dec 2021, 08:28

Of je went eraan. Ik zet ‘m maar heel zelden uit, zeker op de snelweg vind ik het hele nuttige veiligheidsvoorziening. Bij 60 km wegen krijg je inderdaad soms een hinderlijke (foutieve) stuurcorrectie, op sommige wegen gaat hij dus wel uit.

Plaats reactie