Koppeling.

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
bergertje
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 21:25

Re: Koppeling.

Bericht door bergertje » wo 29 mei 2013, 11:25

beste leen,

bij de meeste gevallen zoals hier beschreven word gaat het inderdaat om onbelast hameren.
Bij mijn auto gaat het echter wel om belast en onbelast hameren.
als ik rijd (vooral in laag toeren (dan schakel ik pricies wanneer de auto het wilt) klappert deze behoorlijk)
Ook heb ik het gevoel dat de auto schokkerig schakeld.
Nu weet ik niet of er in mijn up een dubbel vliegwiel zit. (Dit kan namelijk ook erg rare geluiden produceren..)

MVG

Sven
Vw black up,

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Koppeling.

Bericht door UpSie » wo 29 mei 2013, 21:38

Goedeavond Sven,

Ik begrijp hieruit, dat je de schakel indicator hier bedoelt?
Indien dit zo is, moet je eens proberen wat verder in toeren door te trekken alvorens je overschakelt.
Ik ben niet zeker maar ik denk dat als je volgens de indicator overschakelt, en dan het gas intrapt, de motor eigenlijk overbelast wordt.
Hierdoor neemt het oneenparig draaien toe, motor heeft moeite om op toeren te komen.
Vroeger in het carburatie tijdperk en puntjes ontstekingen ging de motor pingelen, met alle schadelijke gevolgen van dien.
Tegenwoordig zijn alle moderne motoren voorzien van klopsensoren die dit pingel fenomeen voorkomen.
Electronisch wordt inspuiting en ontstekingstijdstip bijgesteld, waardoor pingelen er niet meer bij is maar het door jouw genoemde fenomeen ontstaat.
Ikzelf ben niet zo van de schakelindicatoren, ben eerder bang voor de mechanische belasting die ontstaat dan het verbruiks voordeel.
Het is ronduit ongezond voor lagerwerk en cylinders.
Probeer maar eens meer naar koppeltoerental te gaan voordat je overschakelt, ben benieuwd.
Ik kan me niet voorstellen dat er een dual mass vliegwiel gebruikt wordt met deze motoretjes.
Zou duur worden en niet echt voordeel geven.
Verbruiks voordeel wordt niet bepaald door de schakel indicator, maar is uitvoerig getest en vastgelegd in een zogenaamd ei of mossel diagram, het is de bedoeling in de ei of mossel te blijven wat het meest efficiente gebied is.
Beetje moeilijke materie maar wel leuk om dit uit te vinden met een voertuig bouwer.

Met vriendelijke groet.

Leen.

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: Koppeling.

Bericht door BarMove(d)Up » wo 29 mei 2013, 22:16

Ik herken wat bergertje beschrijft. Vroeg opschakelen veroorzaakt het klapperen. Iets verder in toeren trekken zoals UpSie aangeeft lost het probleem van klapperen op.
Soms schakel ik weer wat te vroeg en wordt ik gelijk afgestraft met klapperen.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Koppeling.

Bericht door Ron UP » wo 10 jun 2015, 10:06

Vorige week is bij de onze het druklager vervangen en een hefboom binnenin?
Geluid is eigenlijk hetzelfde helaas.
Echter heb ik nu gemerkt dat ik olielekkage had. Net bij de garage geweest en kwamen erachter dat de oliekeerringen vd aandrijfassen lekten...
Is kritisch puntje bij de Ups want de hele zooi moet er weer vanaf, nieuwe keerringen erin en weer nieuwe olie, zat er pas 300 km in :)

Bij de duurde modellen zoals Golf en Passat zitten de aandrijfassen gebout dus kun je makkelijker repareren. Olie blijft er dan gewoon in

Affijn, morgen de Up weer voor een dag kwijt

Niks aan te doen he
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Koppeling.

Bericht door Ron UP » za 13 jun 2015, 19:45

Uppie is weer lekvrij!!
Nieuwe keerringen dr in en brand new oil!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Plaats reactie