Dec 13 of jan 14?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Dekkertje
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 10:15

Dec 13 of jan 14?

Bericht door Dekkertje » do 19 dec 2013, 22:07

Morgen ga ik een proefritje maken in een up! en heb er al één gereserveerd om eventueel te kopen. Na alle positieve verhalen en beelden kan ik het me nauwelijks voorstellen dat de proefrit gaat tegenvallen. De auto kan eind december al op mijn naam staan maar ik word geadviseerd te wachten tot 2014 vanwege de inruilwaarde maar is dat tegenwoordig nog wel nodig? Mijn huidige auto hapert aan alle kanten en hoe eerder ik ze om kan ruilen hoe beter.
Heel graag advies.

Gebruikersavatar
Bhuddymahn
Donateur member
Berichten: 366
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 00:59
Locatie: Amstelveen/Delft/Den Haag

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door Bhuddymahn » do 19 dec 2013, 22:16

Als ik jou was zou ik die twee weken wel extra wachten, kleine kans dat de waarde veel verschilt, maar toch, voor het idee... Waarschijnlijk krijg je hem sowieso niet meteen mee maar pas na een week oid, dus dan is het verschil nog maar een week.
|High Up!
Dark Silver|5 drs|60PK|Executive & Drive|M&M|Middenarmsteun|VAGcom|K&N filter|SX4 antenne
Ring Ultima dimlicht|Super white mistlicht|Chrome knipperlichten|White dagrijverlichting|LED kentekenverl.

|Peugeot 206 Roland Garros

Dekkertje
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 10:15

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door Dekkertje » do 19 dec 2013, 22:25

Ja dat zegt mijn verstand ook. Dank je.

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door Witte Reus » do 19 dec 2013, 22:27

Voor een occasionkoper is het toch een jaar ouder. Beetje kortzichtig maar toch nog steeds vaak de praktijk. Denk dat het afhangt van twee factoren.
1. Wat is de invloed van de BPM regels per 1 januari 2014. Het verschil in prijs 2013/2014 is mogelijk al hoger dan de invloed op de afschrijving.
2. Hoe lang wil je met de auto gaan rijden. Als je lang met een auto gaat rijden is de afschrijving per jaar sowieso een stuk lager en is dat "jaar" verschil veel minder belangrijk dan wanneer je bijv. maar 2 jaar met een auto rijdt.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

Dekkertje
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 10:15

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door Dekkertje » do 19 dec 2013, 22:34

Ik ga ervan uit dat ik er wel een jaar of zes in ga rijden. Wat betreft de BPM is het volgens mij erg gunstig. In 2013 nog van kracht en tot 1 maart 2014 de tijd om de auto op naam te laten zetten.

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door Witte Reus » vr 20 dec 2013, 12:50

Als dat iid de regeling is voor de BPM dan lijkt mij de keus vrij makkelijk. Dan zou ik altijd voor 2014 kiezen. Gewoon uit zekerheid. Er kan zich altijd iets onverwachts voordoen waardoor je de auto zou moeten verkopen.
Maar als de outo er al staat moet die toch ook in week 1 geleverd kunnen worden? Dat hoeft dan toch geen 2 weken meer te duren?
Alleen als je bang bent kosten aan je oude auto te krijgen voor het moment van levering ....... zou ik 'm stil laten staan en voor die 2 weken even alternatief vervoer zoeken.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

Vince
Forum newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:02

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door Vince » vr 20 dec 2013, 14:48

Dit speelde bij ons ook, echter gaan wij de UP! zakelijk rijden en dan telt de bijtelling mee, of dit jaar en 14% of volgend jaar en 20% bijtelling. Volgens mij is het jaartal op kenteken geen zwaar wegende factor meer bij het bepalen van de waarde. Bij het bepalen van de inruilwaarde van de huidige auto werd expliciet gevraagd naar de maand.

Onze UP! wordt dan ook nog dit jaar geleverd.

PlannedObsol
Forum newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 20:42
Locatie: Assen

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door PlannedObsol » vr 20 dec 2013, 22:35

Alvast veel plezier gewenst met je Up (mocht je tot koop overgaan).

Het vervelende van occasion-sites is dat deze filteren op bouwjaar. Mocht je op korte termijn (zeg binnen 2 jaar) je Up particulier willen verkopen, is een auto van december dan altijd 'een jaar ouder' en in het nadeel. Zeker als je de eerste eigenaar bent, je draagt dan toch al de grootste afschrijving. Als je, zoals je aangeeft, de Up 6 jaar wilt houden (is mij nog nooit gelukt helaas, te veel verleiding), dan worden andere factoren belangrijker.

Ik koop regelmatig een nieuwe auto, als ik dit doe in november of december, dan laat ik het kenteken wel aanvragen (als dit gunstiger is qua BPM bijvoorbeeld), maar registreer pas in januari. De keren dat ik toch al in november of december registreerde, had altijd een negatief effect op de latere inruil.

Groeten, Hendrik
Seat Ibiza 1.5 Sport 2022 Pure Red, Mini JCW 2021 Rebel Green, Dacia MCV 2014 Black

Up I go
Forum newbie
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 18:46

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door Up I go » vr 20 dec 2013, 22:44

Nooit iets van gemerkt...op kenteken staat de maand bij...dus maakt niets tot nauwelijks uit. Dat was vroeger wel zo.
Dit is al mijn zevende nieuwe auto en heb ze al vaak aan het einde van het jaar gekocht.. Deze up ook..deze is gekocht zonder inruil..maar heb altijd goed kunnen handelen.

Gebruikersavatar
Dixon
Vagling liefhebber
Berichten: 172
Lid geworden op: za 30 nov 2013, 20:29
Locatie: Beverwijk

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door Dixon » vr 20 dec 2013, 23:51

Laat wel de dealer het kenteken aanvragen in 2013, zodat de BPM vast staat.
In 2014 wordt de BPM waarschijnlijk verhoogd met circa € 800,-.

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan.

Ik laat hem leveren in 2014, kenteken is reeds aangevraagd zodat de BPM niet verhoogd wordt.

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door MuziekUP » za 21 dec 2013, 15:38

Dixon schreef: Ik laat hem leveren in 2014, kenteken is reeds aangevraagd zodat de BPM niet verhoogd wordt.
Dat je hem laat leveren in 2014 staat je natuurlijk vrij, maar op het kenteken komt december 2013 te staan :think:

Ik geloof ook niet echt in het verhaal dat een auto die in december op kenteken is gezet minder waard is bij verkoop/inruil, dan een auto die in januari van het volgende jaar op kenteken komt.
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door BarMove(d)Up » za 21 dec 2013, 16:07

Als je auto het nog een weekje uithoudt zou ik gaan voor 2 januari.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Dekkertje
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 10:15

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door Dekkertje » za 21 dec 2013, 21:23

De proefrit was geweldig, wat een fijn stoer karretje.
De auto is besteld, volgende week is hij al bij de garage. Mijn oude auto heb ik in de buurt achter gelaten dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken. Morgen ga ik bellen met een boekhouder of het fiscaal gunstig is de auto voor 31 dec op naam te hebben. Ik ga volgend jaar mei als ZZP'r beginnen maar zou me nu alvast kunnen inschrijven.
De Up! Komt er in ieder geval aan.

Sjoerd
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 10:35

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door Sjoerd » za 21 dec 2013, 22:52

In Dld maakt 't niet uit welk moment de auto op kenteken komt te staan, omdat deze toch wordt gewisseld bij verkoop. Immers behoort kenteken daar tot de persoon en niet zoals in NL tot de auto.

Geregeld auto's gekocht en zou zeer zeker de auto in jaar erop registreren, echter met het bijtellingsverhaal zou ik beide mogelijkheden naast elkaar berekenen welk het voordeligst is met in de berekening dat restwaarde bij 2014 auto hoger zal liggen.

Leasemaatschappijen laten klanten niet voor niets wachten tot januari.

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Dec 13 of jan 14?

Bericht door oppermii » za 21 dec 2013, 22:59

Als je bijtelling per 1 januari omhoog gaat, laten lease maatschappijen je niet wachten hoor. Althans niet bij mijn Mii. Staat al op kenteken voordat de auto bij de dealer is.

Plaats reactie