Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Xanderv » zo 11 feb 2024, 12:03

Voor een hobbyist is dit goed te doen hoor. Wiel eraf en dan zit de trommel met 1 torx boutje vast. Eraf halen is zoals dennus zegt een paar flinke klappen op de rand om los te breken en dan zou deze er zo af moeten.

Bij de Action hebben ze remmenreiniger voor weinig. Hierna kun je wel voelen of het euvel de rem was of ergens anders denk ik.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » di 13 feb 2024, 08:54

Oke, dan moet ik even op onderzoek uit. Wat ik me nog afvraag is hoe het remsysteem aan de achterzijde werkt. Heb even een paar video's op Youtube bekeken, en het ziet eruit als een hydraulisch cilindertje dat naar 2 zijden naar buiten komt... aangestuurd door 1 leiding. Hoe werkt dat met de normale remmen en de handrem? Ik neem aan dat als ik op het rempedaal druk, ik zowel de voor- als achterrem bedien? En als ik de handrem aantrek? Dan zet ik via een remkabel (en separaat pompje?) alsnog hydraulisch druk op hetzelfde cilindertje in de trommelrem?

Ga proberen de zaak schoon te maken, en te checken of er nog voldoende remvoering is, verglazing etc.. Zag ook dat ze bij het vervangen van de delen ook de leiding van het cilindertje hadden gehaald. Nu heb ik zeker ervaring met het reviseren van hydraulische remmen bij motoren (incl. ontluchten etc.), maar ik geloof dat ze bij auto's het remsysteem vullen vanaf de ontluchtingsnippel (als ik me niet vergis), en die apparatuur heb ik niet. Anyway, ik had zelf het idee dat als de leiding om wat voor reden dan ook even los moet van de cilinder, dat ik deze dan even afdop om te voorkomen dat ie leegloopt (en ik verder in het systeem lucht krijg). Dan hoef ik enkel het laatste stukje van de leiding opnieuw te ontluchten (via de 'conventionele' manier -> pompen met je rempedaal -> nippel opendraaien). Concrete vraag: weet je wat voor schroefdraadmaat de leidingnippel is?

Heel verhaal... ik hoor het wel ;) Tnx.

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » di 13 feb 2024, 08:55

Xanderv schreef:
zo 11 feb 2024, 12:03
Voor een hobbyist is dit goed te doen hoor. Wiel eraf en dan zit de trommel met 1 torx boutje vast. Eraf halen is zoals dennus zegt een paar flinke klappen op de rand om los te breken en dan zou deze er zo af moeten.

Bij de Action hebben ze remmenreiniger voor weinig. Hierna kun je wel voelen of het euvel de rem was of ergens anders denk ik.
We gaan komend weekend maar eens even 'trieren'... remmenreiniger heb ik altijd in huis.. :)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door dennuus1 » di 13 feb 2024, 17:41

Bedrijfsrem is hydraulisch, parkeerrem werkt met een kabel en is mechanisch, zijn 2 verschillende systemen.

Ontluchtingsnippel is om te ontluchten, bijvullen doe je in het reservoir onder de motorkap.

Leiding afdoppen gaat niet werken. Je kunt wel een pedaalknecht gebruiken om leegloop van het systeem te voorkomen.

Leiding hoeft alleen los bij demontage/vervanging van de wielremcilinder.

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » wo 14 feb 2024, 19:32

dennuus1 schreef:
di 13 feb 2024, 17:41
Bedrijfsrem is hydraulisch, parkeerrem werkt met een kabel en is mechanisch, zijn 2 verschillende systemen.

Ontluchtingsnippel is om te ontluchten, bijvullen doe je in het reservoir onder de motorkap.

Leiding afdoppen gaat niet werken. Je kunt wel een pedaalknecht gebruiken om leegloop van het systeem te voorkomen.

Leiding hoeft alleen los bij demontage/vervanging van de wielremcilinder.
Heb nog even een YT video bekeken, het is me nu wel duidelijk. Ben benieuwd wat ik aantref als ik de trommel demonteer.

Kun je uitleggen waarom het afdoppen niet zou gaan werken? Dan voorkom je toch gewoon dat er vloeistof/lucht in of uit kan?

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » za 17 feb 2024, 16:34

Oke, ik heb de remtrommel van het linker achterwiel gehad. Alle remstof verwijderd, remmenreiniger gebruikt. Ik denk dat er sowieso nieuwe remschoenen op moeten (voering op het dunste punt 3 mm, km-stand 150.000) , maar gezien de prijs wil ik eigenlijk alles vernieuwen incl. trommel.

Nu beetje op de auto-onderdelen sites aan het kijken. Moeten de trommels en voeringen van perse van hetzelfde merk zijn? Ik zie namelijk dat of sommige delen van het ene merk een stuk goedkoper zijn, of niet leverbaar. Ze zijn toch allemaal 200x40 mm? Wilde sowieso niet het allergoedkoopste spul nemen, liever een 'remmenmerk' (als Brembo, TRW, ATE, Ferodo of Bosch).

Verder was het mij niet duidelijk hoe je de (hand)rem afstelt. Voor het verwijderen van de trommel eerst via een boutgat het wigje omhoog geprutst met een schroevendraaier, maar hoe stel je dat ding weer af? Het lijkt met kliks te werken.. Als ik met een schroevendraaier de remvoering naar buiten wring, zodat de wig naar onderen klikt, dan ben ik bang dat ik de trommel er niet lekker meer overheen krijg.

Heb het spul weer in elkaar gebouwd, maar als ik de handrem aantrek lijkt het wiel niet goed geremd. Wel daarna een stukje gereden, en auto remt verder goed (waarschijnlijk vooral voor). Of is het mechanisme met de wig zelfinstellend (ik zie een trekveer die eraan trekt)? Ik zie hier automatische afstelling staan.. https://www.autodoc.nl/bosch/1146898#remschoenset

Oja, voor het tijdelijk afdoppen van de remleiding dacht ik aan deze: https://www.autodoc.nl/ate/954540 met daarin een blindplug (of een ontluchtingsnippel die je dicht draait)
2.png

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door dennuus1 » za 17 feb 2024, 17:17

Afgaande op de foto zie ik geen reden om dit te vervangen, die remvoering gaat nog wel een paar jaar mee.

Remtrommels vervangen is ook nergens voor nodig.

Remvoering is zelfstellend. Wel voor montage van de trommel de voering handmatig zo strak als mogelijk afstellen (dat de trommel er nog net overheen kan).

keesh
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » za 17 feb 2024, 21:04

dennuus1 schreef:
za 17 feb 2024, 17:17
Afgaande op de foto zie ik geen reden om dit te vervangen, die remvoering gaat nog wel een paar jaar mee.

Remtrommels vervangen is ook nergens voor nodig.

Remvoering is zelfstellend. Wel voor montage van de trommel de voering handmatig zo strak als mogelijk afstellen (dat de trommel er nog net overheen kan).
Bedoel je dan door de wig aan de linker zijde op de foto verder naar beneden te drukken/kliks te geven? Ik had namelijk het idee dat ik dan de trommel er niet meer overheen zou krijgen..

Plaats reactie