Koppeling.

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
paul boomsma
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:41

Koppeling.

Bericht door paul boomsma » di 19 mar 2013, 21:58

Hallo,
ik ben n trotse bezitter van een Black UP.
Het valt mij op dat de koppeling nogal klappert, zo gauw ik de koppeling in trap is het geluid weg.
Hebben er meer mensen last van?
Of is dit alleen bij n koude motor?
Mvg, Paul.

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Koppeling.

Bericht door Up-Jury » wo 20 mar 2013, 01:52

U kunt heel makkelijk informatie vinden op deze geweldige forum. Hiervoor kan u gebruik maken van de zoekfunctie. Die vind u rechts boven in het blauwe kader.
Kunt u de gevraagde informatie niet vinden via de zoekfunctie dan kan het betekenen dat het nog niet besproken is. Hiervoor kunt u dan een Topic openen in de juiste sectie.
;)

paul boomsma
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:41

Re: Koppeling.

Bericht door paul boomsma » wo 20 mar 2013, 17:41

Ok dank u, heb de andere topics door gelezen, en ik wacht ook maar af.
Erg raar dit geluid.

Gebruikersavatar
jefvanhouten
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 26 aug 2012, 06:35
Locatie: oosterwolde

Re: Koppeling.

Bericht door jefvanhouten » do 21 mar 2013, 17:47

mijn up had dat ook is meerder keren bij dealer geweest konden niks vinden staats sinds deze week bij pon daar gaan ze er naar kijken
60 pk ^move up ^ Maps en More 5deurs 16inch upsilon velgen ^ UP! instaplijsten ^ Midden armsteun ^

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Koppeling.

Bericht door @@lgra » do 21 mar 2013, 20:26

Is het druklager wat iets teveel ruimte krijgt. Hebben wij ook af en toe last van. Het gekke is dat het niet altijd zo is. Het treedt relatief het vaakst op bij koude motor. Ik heb hier geen verklaring voor dus wie het wel weet mag het zeggen ;)
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

Gebruikersavatar
jefvanhouten
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 26 aug 2012, 06:35
Locatie: oosterwolde

Re: Koppeling.

Bericht door jefvanhouten » za 23 mar 2013, 09:25

@@lgra schreef:Is het druklager wat iets teveel ruimte krijgt. Hebben wij ook af en toe last van. Het gekke is dat het niet altijd zo is. Het treedt relatief het vaakst op bij koude motor. Ik heb hier geen verklaring voor dus wie het wel weet mag het zeggen ;)
bij mij deed die het ook af en toe maar werd steeds erger dealer wist er geen raad meer mee na koppeling + koppelingshuis koppelings platen drukgroep te hebben vervangen werd het alleen maar erger hij staat nu een week bij PON maar die kunnen ook nog geen oplossing vinden
60 pk ^move up ^ Maps en More 5deurs 16inch upsilon velgen ^ UP! instaplijsten ^ Midden armsteun ^

thejokerrules
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 20:55

Re: Koppeling.

Bericht door thejokerrules » di 09 apr 2013, 06:32

ik lees van alles van die klappewrende koppeling ik hoor het zelf ook in de morgen bij koude motor
maar weet iemand nu de oplossing van het euvel
of wat het precies is
of moet pon collectief gedwongen worden het probleem op te lossen
met meer bereik je meer

ik hoor graag
gr RTJ
citogo elegance 75 pk

thejokerrules
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 20:55

Re: Koppeling.

Bericht door thejokerrules » di 09 apr 2013, 15:42

reactie officieel van pon dus het kan geen kwaad
maar hij is in ieder geval gemeld


Serviceaanwijz.: geluiden bij het bedienen van het koppelingspedaal

Vrijgegeven op: 12-dec-2012

Verklaring van klant / werkplaatsconstatering

De klacht heeft betrekking op klapperende geluiden die onder de volgende omstandigheden zijn te horen:

bij snel intrappen en loslaten van het koppelingspedaal,

tijdens het rijden bij het schakelen,

bij belastingswisselingen (gasgeven of gasloslaten) tijdens het rijden.

Technische achtergrond

Een voorbeeld van de klapperende geluiden staat in de bijlage (video "Belastingswisselingsklap locatie“).

De genoemde geluiden worden veroorzaakt door de aggregaatopbouw en komen overeen met de seriestand.



Door deze geluiden worden geen onderdelen beschadigd.

Serietoepassing

Maatregel

In geval van klachten mogen geen reparaties worden uitgevoerd.
De geluiden zijn inherent aan de constructie en komen overeen met de seriestand. Er worden geen onderdelen beschadigd. Leg dit uit aan de klant.
Het vervangen van onderdelen helpt niet. Ten onrechte vervangen onderdelen ten laste van garantie of coulance worden terugbelast!

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Koppeling.

Bericht door GuidoUp » di 09 apr 2013, 16:17

DIE MELDING ZEI MIJN DEALER OOK TEGEN MIJ!! (WEALER HEERLEN)
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Samendjinn
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 00:10

Re: Koppeling.

Bericht door Samendjinn » di 30 apr 2013, 00:21

Hoi mede seat vw skoda rijders.
( zelf rijd ik witte seat mii)
Ik heb ook een auto met dezelfde kwaal en ik had het al na 500 km,dit gemeld bij de garage maar klapperen van de koppeling was soms zachtjes maar gelukkig heb ik het en en ander gefilmt en na 2500 km werd het geluid vooral bij koude start enorm hard dat de dealer mij gelijk gaf.
Uiteindelijk heb ik zoals al velen een nieuwe koppeling gehad maar natuurlijk was dit niet het probleem.
Met seat gebeld en die vertelde je schakelt verkeerd haha ik die al 18 jaar mijn rijbewijs heb en die al 35 autos gehad heb.

Ik heb nog nooit zo een bedrijf gezien die zo met klanten omgaat.
Ze willen het probleem stil houden en ze weten weldegelijk waar het probleem in zit het is de versnellingsbak die niet goed is.
Persoonlijk ben ik het beu en ik schrijf ze nog 1 keer aan om ze netjes te vragen voor en oplossing te zorgen, dit loopt al maanden en de seat klinkt bij een koude start als een vliegtuig.
Ik kan nu al zeggen pon (seat)onze autos krijgen of hebben dit probleem allemaal.
Misschien is het wat als er nog veel meer klachten komen om het collectief aan te pakken.
Een nieuwe auto die na 100. Tot 1000 km rare geluiden maaktbis toch niet normaal???

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Koppeling.

Bericht door UpSie » di 30 apr 2013, 06:11

Goedemorgen Up eigenaren,

Dit verschijnsel komt mij zeer bekend voor, zoals jullie hebben kunnen lezen in mij voorstel berichtje.
Werk ik bij de grootste motoren fabrikant ter wereld en ben vaak betrokken en verantwoordelijk voor het ontwikkelen van aandrijflijnen.
Dit fenomeen wordt een torsie reactie probleem genoemd, een verbrandingsmotor draait nooit mooi rond maar schoksgewijs (oneenparig genoemd). Het is ook zo en logisch eigenlijk, hoe meer cylinders de motor mooier en soepeler draait, en minder cylinders meer'schokkiger'
De versnellingsbak plus koppeling adaptie heeft tandwielen en as verbindingen die speling hebben anders zouden ze vastlopen.
Hier schuilt nu juist de kloe, tijdens ontwikkeling probeer je de torsie actie in de drijflijn zo te maken dat de tandwielen ten allen tijden aan blijven liggen en dus niet loskomen van elkaar.
Als ze loskomen en daarna weer raken als gevolg van de torsie reactie wordt dit waargenomen als klapperen.
In de industrie noemen we dit tandhameren, en kan bijzonder irritant zijn, en de indruk wekken schadelijk te zijn.
Er zijn twee vormen van dit hameren, in onbelaste toestand en belaste toestand, de belaste toestand is meestal schadelijk en leidt tot vervroegd vervangen van een versnellingsbak of koppeling.
Zoals ik het hier lees is het allemaal in onbelaste torstand dus kan dit een cosmetisch probleem zijn zonder gevolgen voor de te verwachten levensduur, dit dient echter door de fabrikant onderbouwt te worden en kan ook voorzien zijn van een extra garantie op de componenten welke de te verwachten normale levensduur overstijgd.
Oplossingen: zijn niet zo makkelijk in een bestaande aandrijflijn, bekende zijn:
1,Andere drukgroep met gewijzigde draaiende massa.
2,Andere koppelingsplaat met gewijzigde veren ( deze veren zitten er speciaal voor in).
3,Vliegwiel met meer massa om de loop rustiger te krijgen.
4,Aanpassen van het motormanagement programma ( regelaar settings)
Deze laatste optie wordt liever niet gedaan aangezien dit gevolgen heeft voor de emissie certificering, het motortje is teslotte gecertificeerd in deze configuratie en ook zo vastgelegd in het emissie certificaat.
Ik zelf zou het ook ten zeerste vervelend vinden als dit fenomeen zich bij onze Up zou voordoen maar begrijp hoe dit komt.
Hier zie je maar weer dat de 3cyl compleet nieuw terrein is voor de VW groep, en denk net als bij ons door marketing is aangeduwd om iets neer te zetten wat niet goed is uit ontwikkeld en het op details laat liggen.
Waarschijnlijk bang om een stuk omzet te missen, in deze moeilijke tijden voor de autobranch.
Als ik VW was zou ik voor de motor programmatie update gaan, scheelt een hoop delen vervangen waar het probleem niet zit. Hiermee geef je denk ik ook als leverancier een signaal af vertrouwen hebben in de kwaliteit van de gemonteerde componenten. Nu wordt er bij sommige hevig als een kip zonder kop gesleuteld, waarbij de indruk en de bevestiging wordt opgewekt dat er toch heel wat mis is.
Hoop dat dit een beetje begrijpelijk is, indien niet helemaal laat maar weten, leer mensen graag wat in de hogere techniek wetenschappen.

Groeten Leen, en veel rijplezier de komende dagen.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Koppeling.

Bericht door Psycho_Mantis » di 30 apr 2013, 08:16

Ik rij al een jaar met deze geluiden, hij blijft veder gewoon prima rijden. Ik erger me er dan ook niet aan.
Ik beschouw maar dat het hoort bij de up.

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Koppeling.

Bericht door GuidoUp » di 30 apr 2013, 10:28

Psycho_Mantis schreef:Ik rij al een jaar met deze geluiden, hij blijft veder gewoon prima rijden. Ik erger me er dan ook niet aan.
Ik beschouw maar dat het hoort bij de up.
Mee eens

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Koppeling.

Bericht door henri » di 30 apr 2013, 10:31

@UpSie: dat is een interessant verhaal over een stukje 'hogere aandrijftechniek'.

Nu vraag ik me af: wordt het tandhameren bij onbelast stationair toerental nu (grotendeels) veroorzaakt door het driecilinder-principe? Ik weet bijvoorbeeld wel dat de krukas van een driecilinder veel meer aan versnelling/vertraging onderhevig is dan bijvoorbeeld een achtcilinder-krukas.

Ik ben wel van mening dat VW een fraai lopende driecilinder heeft weten te ontwikkelen. Nog niet eerder heb ik een dergelijke motor ervaren, die zowel stationair, bij constante toerentallen en bij matige acceleratie het cilinderaantal weet te camoufleren. Alleen bij heel ver doortrekken in de toeren is het duidelijk dat er een driepitter voorin ligt.

Één van de middelen om de Up driepitter zo fraai te laten lopen is de toepassing van tri-ovalen nokkenastandwielen op zowel de in- als uitlaatnokkenas. Ben benieuwd of dit soort tandwielen ook op zwaardere motoren toegepast worden?

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: Koppeling.

Bericht door erikvank » di 30 apr 2013, 10:50

UpSie schreef:Goedemorgen Up eigenaren,

Dit verschijnsel komt mij zeer bekend voor, zoals jullie hebben kunnen lezen in mij voorstel berichtje.
Werk ik bij de grootste motoren fabrikant ter wereld en ben vaak betrokken en verantwoordelijk voor het ontwikkelen van aandrijflijnen.
Dit fenomeen wordt een torsie reactie probleem genoemd, een verbrandingsmotor draait nooit mooi rond maar schoksgewijs (oneenparig genoemd). Het is ook zo en logisch eigenlijk, hoe meer cylinders de motor mooier en soepeler draait, en minder cylinders meer'schokkiger'
De versnellingsbak plus koppeling adaptie heeft tandwielen en as verbindingen die speling hebben anders zouden ze vastlopen.
Hier schuilt nu juist de kloe, tijdens ontwikkeling probeer je de torsie actie in de drijflijn zo te maken dat de tandwielen ten allen tijden aan blijven liggen en dus niet loskomen van elkaar.
Als ze loskomen en daarna weer raken als gevolg van de torsie reactie wordt dit waargenomen als klapperen.
In de industrie noemen we dit tandhameren, en kan bijzonder irritant zijn, en de indruk wekken schadelijk te zijn.
Er zijn twee vormen van dit hameren, in onbelaste toestand en belaste toestand, de belaste toestand is meestal schadelijk en leidt tot vervroegd vervangen van een versnellingsbak of koppeling.
Zoals ik het hier lees is het allemaal in onbelaste torstand dus kan dit een cosmetisch probleem zijn zonder gevolgen voor de te verwachten levensduur, dit dient echter door de fabrikant onderbouwt te worden en kan ook voorzien zijn van een extra garantie op de componenten welke de te verwachten normale levensduur overstijgd.
Oplossingen: zijn niet zo makkelijk in een bestaande aandrijflijn, bekende zijn:
1,Andere drukgroep met gewijzigde draaiende massa.
2,Andere koppelingsplaat met gewijzigde veren ( deze veren zitten er speciaal voor in).
3,Vliegwiel met meer massa om de loop rustiger te krijgen.
4,Aanpassen van het motormanagement programma ( regelaar settings)
Deze laatste optie wordt liever niet gedaan aangezien dit gevolgen heeft voor de emissie certificering, het motortje is teslotte gecertificeerd in deze configuratie en ook zo vastgelegd in het emissie certificaat.
Ik zelf zou het ook ten zeerste vervelend vinden als dit fenomeen zich bij onze Up zou voordoen maar begrijp hoe dit komt.
Hier zie je maar weer dat de 3cyl compleet nieuw terrein is voor de VW groep, en denk net als bij ons door marketing is aangeduwd om iets neer te zetten wat niet goed is uit ontwikkeld en het op details laat liggen.
Waarschijnlijk bang om een stuk omzet te missen, in deze moeilijke tijden voor de autobranch.
Als ik VW was zou ik voor de motor programmatie update gaan, scheelt een hoop delen vervangen waar het probleem niet zit. Hiermee geef je denk ik ook als leverancier een signaal af vertrouwen hebben in de kwaliteit van de gemonteerde componenten. Nu wordt er bij sommige hevig als een kip zonder kop gesleuteld, waarbij de indruk en de bevestiging wordt opgewekt dat er toch heel wat mis is.
Hoop dat dit een beetje begrijpelijk is, indien niet helemaal laat maar weten, leer mensen graag wat in de hogere techniek wetenschappen.

Groeten Leen, en veel rijplezier de komende dagen.
Wat een goed verhaal! Ik ben zeker geen werktuigbouwkundige, maar ik kan dit helemaal volgen.

Overigens heeft de Polo Bluemotion ook drie cilinders. Die is al een paar jaar langer op de markt (maar ook nog niet heel erg lang, natuurlijk). Dat is dan wel een diesel en heeft dus weer een heel andere dynamiek. Maar het verhaal over het effect van meer of minder cilinders gaat ook hier op.
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Koppeling.

Bericht door UpSie » di 30 apr 2013, 13:07

Aan allen die de tv kunnen weerstaan.
Grote diesel motoren hebben over het algemeen meerdere cylinders en hebben een grote roterende massa.
Echter met dit fenomeen moet altijd rekening worden gehouden, zelfs met motoren die 16 cylinders of meer hebben.
Grotere diesels hebben conventionele tandwielen om de grote krachten met lage toerentallen aan te kunnen.
Overgins kan dit tandhameren ook optreden in tandwiel aangedreven distributies.
Ook een design eigenschap wat aan dit fenomeen kan meewerken, is de lage roterende massa van moderne motoren.
Eigenlijk willen we alles zo licht mogelijk houden, en zo licht mogelijk laten draaien.
Ze noemen dit parasitische vermogens en wrijvingsverliezen.
Eenvoudig gezegd, je hebt een bepaalde hoeveelheid vermogen nodig om de motor te laten draaien, waar we niets van terugzien als bestuurders, vergeet niet dat lagers, zuigerveren en nokkenas stoters en nog veel meer wrijving veroorzaken die overwonnen moet worden.
Verder hebben een oliepomp, waterpomp, dynamo, airco, allen vermogen nodig, en dus brandstof.
Het is zeker met een driecylinder als deze van VW, een staaltjr techniek die zijn gelijke nog niet kendt kwa loopcultuur.

Groeten Leen.

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: Koppeling.

Bericht door BarMove(d)Up » di 30 apr 2013, 19:40

+1 voor UpSie
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Koppeling.

Bericht door UpSie » di 30 apr 2013, 21:08

Goedeavond,
Ik zie dat ik een vraagje van Henri nog niet volledig heb beantwoordt,
Of het hameren voornamelijk wordt veroorzaakt door de drie cylinder.
Dit is wat gecompliceerd om een eenvoudig antwoordt op te geven.
In een industriele toepassing proberen we deze problemen voor te zijn door hier aan te rekenen.
Zelfs dan lopen we nog wel eens tegen verassingen aan, in zo'n geval proberen we een torsie meting te doen op een stukje as van de aandrijflijn hier meten we dan de torsie trillingen in de drijlijn en worden in ordes aangeduid,
Deze order types kunnen uitwijzen wat de oorzaak is of aanwijzingen verlenen in welke richting gezocht moet worden. Onstekings volgorde uitlijn fout reactie trllingen van de motor rubbers er zijn duizend en een mogelijkheden die dit kunnen veroorzaken.
Uiteraard zijn minder cylindermotoren hier veel gevoeliger voor.
Een vierslag motor heeft een arbeidslag elke 720 graden krukas verdraaiing, voor een drie cylinder geldt dan 720:3=240 dus elke 240 graden verdraaiing vindt er een arbeidslag plaats, de aandrijflijn wordt dan heel snel opgeslingerd, en veert dan ook weer terug, op dat moment komen de tandwielen even los van elkaar, de daaropvolgende arbeidslag zorgt ervoor dat de tandwielen weer tegen elkaar klappen, en dan het hamerende geluid veroorzaken.
Een 6 cylinder bijvoorbeeld heeft elke 120 graden een arbeidslag met een 60 graden overlap, dus hoe meer cylinders hoe soepeler de loop.
De torsie activiteit is het hoofdprobleem hier en kan bij elke aandrijflijn motor combinatie optreden.
De aandrijflijnen met versnellingsbakken assen en wielen, zijn het moeilijkst om goed te krijgen, verschillende versnellingen en motor toeren, wielen banden en slijtage van banden en de motor rubbers niet te vergeten zijn onderdelen die mede meegenomen moeten worden in de beoordeling, het is zeker niet allen het probleem van de drie cyl. configuratie.
Reken maar dat er een paar top engineers in Wolfsburg al hun kennis aan het benutten zijn om de meest eenvoudige oplossing te bedenken, ik zou voor de al eerder vermelde motorsoftware update gaan en de PID regeling aanpassen, de D aanpassen zal waarschijnlijk het beste resultaat opleveren in dit soort motoren :-).
Aangezien dit in een nietbelaste toestand plaatsvindt zal er ook meestal geen schade ontstaan en noemen we het een cosmetisch probleem. Oftewel een kwaliteits issue en geen mechanisch gebrek.
Aangezien dit een vrij complexe materie is heb ik het zo begrijpelijk mogelijk proberen uit te leggen.
Indien nog niet helemaal begrepen laat het nog maar even weten.

Groeten Leen.

harryup
Forum newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 14:35

Re: Koppeling.

Bericht door harryup » di 30 apr 2013, 21:21

Mooi en goed verhaal,maar het verklaart niet het geluid wat sommige mensen melden.
Om dat je bij een Bleu Motion je de koppeling in moet trappen omdat hij anders niet start.
En zoals bekent draait dan de prise as niet mee.(ingaande as van de versnellingbak)Dus dat kan geen lawaai veroorzaken.
Wat het geluid wel veroorzaakt? Ik weet het niet.
Maar hoop wel dat er een oplossing komt voor dit vervelende probleem.

Groet Harry

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Koppeling.

Bericht door UpSie » di 30 apr 2013, 21:37

Ik baseerde me in dit geval op het stukje wat Paul deze topic mee begon, hij zegt in zijn stukkie geluid verdwijnt bij intrappen van het pedaal.
Het stukje van VW geeft nog wat meer informatie.
'Als je koppeling intrapt en het geluid is er nog steeds' stel dat dit echt zo is dan kan de oplossing meer in de plaat/drukgroep te vinden moeten zijn, vergeet niet dat de plaat nooit helemaal vrijlicht van vliegwiel en drukgroep maar inermittend even raakt en zo het hameren kan veroorzaken, ik blijf nog steeds van mening hier een torsie activiteit waar te nemen.
Ondanks voor sommige een ellende, voor mij als techneut een uitdaging van jewelste!

Groeten Leen.

Plaats reactie